Merkkleding, voor en nadelen
Waarom is merkkleding zo populair en waarom geven mensen zo vaak veel geld uit aan merkkleding? Ten eerste natuurlijk omdat merkkleding een mooie vormgeving heeft, karakteristieke details van een bepaald merk heeft, en omdat het er mooi uitziet. Andere redenen waarom mensen merkkleding willen bezitten is status (erbij willen horen), succesvol over willen komen omdat aan merkkleding nou eenmaal een prijskaartje hangt, maar meestal omdat merkkleding gewoon erg leuk en cool staat. Ook is merkkleding vaak kwalitatief beter dan andere kleding.
Achter
merkkleding gaan niet de eerste de beste ontwerpers schuil. Merkkleding is duurder dan kleding van onbekende merken of merkloos, aangezien je betaalt voor kwaliteit in materiaal en afwerking, en uiteraard wordt de prijs mede bepaald door het design. Veel merken, zowel kleding als schoenen, hebben eigen karakteristieke kenmerken, waar je het merk vrijwel meteen aan herkent. Denk bijvoorbeeld aan de logo's of uitstraling van merken als:
- Björn Borg
- Ugg
- Air Force One
- Ed Hardy
- D&G
- Versace
- enzovoorts
Merkkleding voordelen
De voordelen van merkkleding zitten vooral in de kwaliteit en de look.
- De kwaliteit van merkkleding over het algemeen genomen, stukken beter dan gewone kleren.
- Over elk ontwerp is nagedacht en dat zie je terug in de stijl en de pasvorm.
- De look van merkkleding is soms spectaculair. In elk geval karakteristiek voor een merk, met niet zelden opvallende logo's of lettertypes. Merkkleding gaat vaak (niet altijd) langer mee.
- Het is (meestal) kleurecht dus de kleuren lopen niet door
- Het krimpt meestal niet
- Stoffen en garen is vaak van goede kwaliteit
- Ziet er mooi uit
- Is herkenbaar aan stijl en logo's
Kortom, als je het betalen kunt, genoeg redenen om te kiezen voor merkkleding. Merkkleding is sinds de zeventiger jaren steeds meer in opkomst gekomen en er zijn tientallen goede, succesvolle merken bijgekomen. Het succes van merkkleding schuilt vooral in de unieke vormgeving, ontworpen door creatieve modeontwerpers.